Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttäjäkokemustasi. Noudattaaksemme uutta sähköisen viestinnän yksityisyysdirektiiviä, meidän täytyy pyytää sinulta lupaa evästeiden asettamiseen. Lue lisää.
Täysin uusi MT-09 vie Hyper Naked -luokan tekniset ominaisuudet uudelle tasolle
Kaudelle 2021 Yamaha vahvistaa asemaansa Hyper Naked -luokassa esittelemällä radikaalisti uudistetun MT-09:n. Täysin uudessa MT-09:ssä on entistä 4 hevosvoimaa tehokkaampi moottori, 4 kg kevyempi kokonaispaino, LED-valot, TFT-mittaristo ja vahva kattaus sähköisiä avustimia lukuisten muiden uudistusten kera.
Uusi kolmisylinterinen, 889-kuutioinen, crossplane-moottori
Kokonaan uusi, EU-hyväksytty, moottori on entistä kevyempi, tehokkaampi ja vääntävämpi. Vaikka voimanlähteen iskutilavuus, teho ja vääntö ovat entistä suuremmat, on moottorin ja uuden pakoputkiston kokonaispaino 1,7 kiloa aiempaa kevyempi. Moottorin iskutilavuutta on suurennettu 889 cm³ (aiemmin 847 cm³) ja sen myötä on saavutettu 4 hevosvoimaa lisää tehoa. MT-09:n moottorin suurin teho on nyt 119 hv ja se saavutetaan 10 000 r/min käyntinopeudella
Merkittävin parannus ja avain uuden MT-09:n radikaalisti parempaan suorituskykyyn ja sähäkämpään luonteeseen on kuitenkin kolmisylinterisen crossplane-moottorin entistä tuntuvasti tehokkaampi vääntömomentti. Uuden moottorin suurin vääntömomentti 93 Nm saavutetaan jo 7 000 r/min käyntinopeudella, eli 1 500 r/min alemmalla kierrosluvulla kuin aikaisemmin. Suurempi vääntö alemmilla kierrosluvuilla tehostaa uuden MT-09:n moottorin arkista käytettävyyttä - suurin vääntö on lähempänä normaalissa kaupunki- ja maantieajossa käytettäviä kierroslukemia.
Vaihdelaatikko on uudistettu ja sekä välityssuhteita että vaihteensiirtäjiä on muokattu vastaamaan tehokkaamman moottorin ominaisuuksia. Suuremman vääntömomentin vuoksi myös A&S-kytkimessä on uudenlaiset kitkalevyt ja kytkimen käyttövivun kulman muutoksen myötä kytkinkahvan liike on kevyempi.
Uudistettu polttoaineen syöttö sekä imu- että pakojärjestelmä tehostavat moottorin toimintaa
Yksi uuden 889-kuutioisen moottorin tärkeimmistä ominaisuuksista on uudistettu polttoainejärjestelmä. Uusi järjestelmä tuottaa polttoaineen tehokkaamman sumutuksen ja vähentää polttoaineen tarttuvuutta imukanavan seinämiin tuottaen samalla erinomaisen palamistehokkuuden (polttoaineen hyötysuhteen) ja vaikuttaa osaltaan uuden mallin 9 % aiempaa parempaan polttoainetalouteen.
Uudessa imusarjassa on kolme eripituista ja -kokoista imukurkkua tehontuoton optimoimiseksi kaikilla kierrosalueilla ja pakoputkisto on 1,4 kg entistä kevyempi ja se on säädetty tehostamaan vääntövoimaa etenkin kiihdyttäessä hitaista nopeuksista. Moottorin mureat äänet korostavat pyörän luonnetta.
Sähköiset järjestelmät ovat hypänneet uuteen aikakauteen
Uusi MT-09 on ensimmäinen Yamahan Hyper Naked -malli, jossa on huipputekninen, kuusiakselinen IMU-liiketunnistin, joka edustaa yhtä alan älykkäimmistä sähkölaitteista. Uuden MT-09:n kuusiakselinen IMU on kehitetty YZF-R1-mallissa vuodesta 2015 lähtien käytössä olleesta järjestelmästä.
Kuusiakselinen IMU-tunnistin mittaa jatkuvasti kiihtyvyyttä eteen- ja taaksepäin, ylös-alas ja vasemmalle-oikealle, sekä kallistuskulmia, kääntymistä ja nyökkäystä. Se lähettää tiedot reaaliaikaisesti ECU-ohjausyksikölle, joka ohjaa elektronisia ajoavustimia ja muita järjestelmiä.
Kallistukseen reagoiva TCS-pidonhallintajärjestelmä auttaa optimoimaan takapyörän pitoa, SCS-luistonhallinta säätää tehoa, kun järjestelmä tunnistaa takarenkaan luistavan sivuttaissuunnassa ja LIF-järjestelmä hallitsee etupyörän nousua kiihdytyksissä. ABS-jarrujen ohjauksessa on mukana BC-jarruavustin, joka ohjaa sekä moduloi itsenäisesti etu- ja takajarrun painetta ja auttaa estämään pyörän lukkiutumisen kovassa jarrutuksessa myös kallistuksen aikana.
Kaikkien näiden apulaitteiden ansiosta kuljettaja voi keskittyä vain ajamiseen ja nauttimiseen. Ajoavustimet ovat säädettävissä myös kuljettajan omien mieltymysten mukaan uuden 3,5-tuumaisen TFT-värinäytöllisen mittariston ja ohjaustangolla olevan kytkimen avulla. Myös D-mode moottorinohjauskartat voidaan valita ajotilanteen mukaan ohjaustangolta.
QSS-vaihdeavustin toimii sekä ylös- että alaspäin vaihdettaessa ja varmistaa parhaan kiihtyvyyden kun kuljettaja voi vaihtaa isompaan ilman kytkintä tai kaasun sulkemista ja helpottaa pienemmälle vaihtamista yhdessä A&S-kytkimen kanssa.
2021 MT-09:n elektroninen YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle) -kaasujärjestelmä on päivitetty lisäämällä siihen uusi YZF-R1 -tyylinen ride-by-wire APSG-kaasukahva (Accelerator Position Sensor Grip) ja sen tuntuma on entistä kevyempi ja herkempi.
Painevalettu Deltabox-alumiinirunko: kevyempi, vahvempi ja ketterämpi
2021 MT-09 on parannettu kaikilla alueilla. Siinä on muun muassa täysin uusi, kevyt CF-painevalettu Del-tabox-alumiinirunko, joka on mitoitettu vastaamaan tehokkaamman, 889-kuutioisen moottorin suoritus-kykyä. Yamahan kehittämällä CF-tekniikalla on saatu aikaan muun muassa valurunkojen erittäin ohut ja silti erittäin luja seinämävahvuus. Päärungon muodostavat etuosan ohjauspään ja takahaarukan akseli-pisteen väliin tuetut, isot kaksoispalkit. Uudet alumiiniset runko, takahäkki ja -haarukka ovat yhteispai-noltaan 2,3 kg kevyempi kokonaisuus kuin vastaava aikaisempi rakenne. Kevyempi runko ja takahaarukka vaikuttavat tuntuvasti uuden MT-09:n ketterämpään ajokäytökseen.3028
Ajokäytöstä on parannettu hienosäätämällä rungon jäykkyystasapainoa, millä on saavutettu entistä vakaampi ajokäytös suorilla. Rungon muutoksilla ja lyhyemmällä etuhaarukalla on siirretty painoa etupyörälle, eli samalla tehostettu myös eturenkaan pitoa ja herkistetty ajotuntumaa etenkin kaarteissa.
Uuden ja kevyen huippuluokan 41 mm KYB®-etuhaarukan esijännitys, puristus- ja paluuvaimennus ovat täysin säädettävissä. Optimoidut säädöt vastaavat jäykemmän rungon luonnetta ja tekevät pyörän ajotuntuman erinomaiseksi. Takajousituksen linkkurakenne on uudistettu, ja säädettävä KYB®-jousitus on säädetty sopimaan täysin uuteen runkoon, jonka jousittamaton paino on merkittävästi vähäisempi.
Yamahan kehittämällä "spin forging" -taontatekniikalla valmistettujen uusien vanteiden paksuus on vain 2 mm, mutta materiaalivahvuus on erinomaisen luja. Uudet etu- ja takapyörät ovat 700 g aiempaa kevyemmät ja tämä vähentää pyörien gyroskooppista momenttia tarjoten välittömän suorituskyvyn parannuksen. Pienikin jousittamattoman painon vähennys parantaa huomattavasti käsittelyä, ohjausta ja jousituksen suorituskykyä.
2021 MT-09 on varustettu YZF-R1-tyyppisellä etujarrujärjestelmällä, jossa radiaalisen pääsylinterin mäntä liikkuu rinnakkain jarruvivun suunnassa. Tämä Supersport-luokan teknologia tarjoaa lineaarisemman hydraulisen paineen etupyörän kaksoislevyjarruille ja parantaa hallittavuutta ja ajotuntumaa.
Uuden MT-sukupolven muotoilua: avoin ja tyylikäs, toiminnallinen MT-tyyli
Kompakti muotoilu ja massan keskitys korostavat uuden MT-09:n tyylipuhdasta ja sporttista luonnetta. Se painaa vain 189 kg, eli 4 kiloa vähemmän kuin aikaisempi malli ja huomattavasti vähemmän kuin lähin kilpailija 900-kuutioisten nakumallien luokassa.
MT-09:n pelkistetyn uhmakas ulkomuoto uhkuu väkivahvaa voimaa. Ajovalo, polttoainesäiliö, istuin ja pakoputki on sijoitettu mahdollisimman lähelle moottoria, joten kokonaisvaikutelma on tiivis. Silti eri komponentit ovat hienosti nähtävillä.
Pieni etulokasuoja ja minimalistinen ajovalo korostavat kauniisti muotoiltua runkoa ja antavat pyörälle vahvan, tarkoituksenmukaisen ja mekaanisesti selkeän ilmeen, jonka kruunaa rungon uusi Crystal Graphite -väripinta. Solakka istuin ja terävä takaosa korostavat uuden MT09:n pelkistetyn riisuttua Hyper Naked -tyyliä ja monet yksityiskohdat, kuten moottorin koppien vahvikkeet, ilmaisevat mekaanista lujuutta.
2021 MT-09:stä on saatavilla kolme eri värivaihtoehtoa - Storm Fluo, Icon Blue ja Tech Black.
MT09 on mitoitettu sopivaksi fyysisesti hyvinkin erikokoisille kuljettajille ja käytännössä jokainen voi löytää nopeasti itselleen sopivan ajoasennon ja ergonomian. Polttoainesäiliön ja istuimen muotoja on hiottu kohdalleen Kanno Hyoka -menetelmällä, eli arvioimalla moottoripyörän suorituskykyä koeajajien havaintojen ja palautteiden perusteella, jotta kuljettaja tuntisi olevansa yhtä uuden MT-09:n kanssa.
Yamahan alkuperäiset lisävarusteet ja MT-asusteet
Uuteen MT-09:ään on tarjolla runsas valikoima alkuperäisiä Yamaha-lisävarusteita ja -tarvikkeita. Näiden avulla jokainen voi varustella oman uuden MT-09:n mieleisekseen. Jatkuvasti kehittyvässä alkuperäisten Yamaha-lisätarvikkeiden valikoimassa on suorituskykyä, suojausta ja ajo- sekä käyttömukavuutta parantavia tarvikkeita sekä pyörän ulkonäköä terävöittäviä kosmeettisia komponentteja.
MyGarage-sovellus
Ennen uuden MT-09:n ostamista asiakas voi varustella tulevan pyöränsä virtuaalisesti alkuperäisillä Yamaha-lisävarusteilla MyGarage-sovelluksen avulla. Sovelluksella voi lisätä ja poistaa Yamaha-lisävarusteita sekä tarkastella lopputulosta näytöllä eri kulmista 360-asteisena kuvana. Kun sopivat lisätarvikkeet ja -varusteet ovat löytyneet, voi suunnitelman toimittaa sähköpostitse Yamaha-jälleenmyyjälle, joka tekee tarjouksen ja tarvittaessa tilaa ja asentaa valitut alkuperäiset Yamaha-lisävarusteet uuteen MT-09-pyörään.
Yamaha MT Apparel -asustevalikoima sisältää niin CE-hyväksytyillä suojilla varustettuja tekstiili- ja nahka-ajoasusteita kuin erilaisia vapaa-ajan asusteitakin. Asustevalikoima laajenee säännöllisesti uusilla tuotteilla. Tarkemmat ajankohtaiset tiedot Yamaha-asuste- ja lisätarvikevalikoimista löytyvät osoitteesta: www.yamaha-motor.fi
MyRide
Yamahan MyRide-sovellus antaa MT-09:n kuljettajalle ja matkustajalle mahdollisuuden saada enemmän irti jokaisesta matkasta. MyRide -sovellus on saatavana iOS- ja Android-laitteille. Sovellus seuraa ja tallentaa monipuolista dataa ajoretkillä ja käyttäjä voi lisätä tietoihin kuvia matkan varrelta ja jakaa näitä sosiaalisessa mediassa. Käyttäjä voi myös tarkastella ja vertailla eri retkien ajodataa, kuten kokonaismatkaa, korkeutta merenpinnasta, huippunopeutta, keskinopeutta, kiihtyvyyttä ja kallistuskulmia. Näitä tietoja voi myös vertailla verkossa tms. mediassa muiden ajajien kanssa.